O ţară de mecanici auto şi vulcanizatori

646x404

M-am gândit să vorbesc – în lipsă de subiecte şi mânat de o greaţă faţă de actualitate – despre vizitele mele la mecanicul auto. Cum sunt aceşti „doctori ai motorului” mereu concentraţi, atunci când îşi bagă mâinile în măruntaiele automobilului, cum trebuie să taci şi să te uiţi ca boul în timp ce el încearcă să pună un diagnostic. Cum urmăreşte mecanicul fiecare întorsătură a fierului ca şi cum ar deţine cunoştinţele unei ştiinţe străvechi şi pe care nu ţi-o poţi însuşi decât dacă taci din gură şi urmăreşti atent. Şi apoi, după minute bune de tăcere, îţi spune „E gata!” şi îţi mai dă şi câteva motive pentru care nu mergea cum trebuie chestia aia care nu mergea. Te mai şi întreabă ce ulei foloseşti, ai schimbat bujiile sau câţi kilometri ai.

V-aţi dat seama, din rândurile de mai sus, că nu sunt bărbatul tipic în ceea ce priveşte autoturismul şi nici condusul, într-o ţară în care toţi sunt născuţi să conducă (măcar maşina!) şi să meşterească la motor, cât e ziua de lungă. Din acest punct de vedere, stau un pic mai bine decât o şoferiţă, doar prin faptul că sunt bărbat. Ştiu doar să învârt cheia în contact, să schimb vitezele şi, într-o mică măsură, regulile de circulaţie.

În ultima vreme, mi-e frică să mai intru şi într-o vulcanizare, din motive similare. Micuţul autoturism are grave probleme pe bază de direcţie, care solicită la maximum anvelopele, acestea încep apoi să cedeze şi nu mai ţin presiunea. Astfel, sunt nevoit să le umflu des, iar aici apare problema mea. „Şefule, cauciucu’ ăsta e mort!”, îmi zice vulcanizatorul, după care se afundă într-o tăcere indiferentă. Ca şi cum ar trebui ca eu să întreb ce ar fi de făcut, iar el să-mi furnizeze imediat soluţia. Şi vulcanizatorii ăştia sunt doctori în ceea ce fac.

Rar am întâlnit un mânuitor al pompei cu presiune care, de la prima vizită, să nu mă ia la rost cu privire la starea anvelopelor mele. Încerc apoi să devin client fidel aşa că mă beşteleşte, la cea de a doua vizită. Cred că este o încercare a acestor oameni de a arăta că, uite, domn’le, sunt de încredere, te poţi baza pe ei şi lor chiar le pasă. Parcă ar fi politicieni, în timpul unei campanii electorale! Am întâlnit şi un vulcanizator care m-a pus să-mi umflu singur anvelopele. E greu să găseşti personal capabil, în aceste vremuri, mai ales că toată lumea vrea să termine liceul, facultatea şi să ia ajutorul social.

sursa foto

Lasă un răspuns

